سیستم های HVAC

HVAC یک رشته فرعی در مهندسی مکانیک به شمار میرود که بر اساس علوم ترمودینامیک، سیالات و انتقال حرارت تشکیل شده است. وظیفه یک سیستم تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش، رطوبت دهی و خشک کردن و تصفیه هوا می باشد. برای انسان، دما و رطوبت لذت بخش در داخل محل زندگی دمای ۲۲درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی۵۰ درصد است.

HVAC مخفف سه کلمهHeating Ventilating and Air Conditioningبه معنی“گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع”میباشد. در اصل علت ایجاد سیستم های تهویه مطبوع داشتن آسایش و هوای داخلی خوب بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی بوده است .

سیستم‌های گرمایشی

انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی استاندارد وجود دارد. در مناطق با آب ‌وهوای سرد برای خانه‌های شخصی و ساختمان‌های عمومی از گرمایش مرکزی (شوفاژ) برای گرم کردن استفاده می‌کنند. چنین سیستم‌هایی شامل یک دیگ بخار، کوره (مشعل) یا پمپ گرمایی برای گرم کردن آب، بخار و یا هوا هستند که همه این‌ها در یک مکان مرکزی مانند موتورخانه در یک خانه یا اتاق تأسیسات در ساختمان‌های بزرگ قرار می‌گیرند.

سیستم های تهویه

تهویه فرایندی برای کنترل دما و یا زدودن رطوبت، بو، دود، گرما، گردوغبار و باکتری‌ها توسط تعویض و جابه‌جایی هوای یک محیط است. تهویه شامل تبادل هوا بین خارج و داخل ساختمان و ایجاد گردش هوا در آن و همچنین یکی از عوامل مهم در حفظ کیفیت هوای داخل ساختمان است. تهویه در ساختمان‌ها به دو صورت مکانیکی و طبیعی صورت می‌گیرد. از تهویه برای دفع بوهای نامطبوع و رطوبت بیش از حد استفاده می‌شود به این صورت که با ارسال هوا به خارج از ساختمان و گردش هوا در داخل آن از سکون هوا در محیط داخل ساختمان جلوگیری می‌شود.

سیستم های تهویه مطبوع

سیستم‌های تهویه مطبوع و سردسازی برای رفع گرما ایجاد شده‌اند. سرما به معنای نبود گرماست و تمام سیستم‌های تهویه مطبوع برطبق این اصل مهم عمل می‌کنند. حذف گرما می‌تواند از طریق فرایندهای تابش، همرفت و یا چرخه تبرید صورت گیرد. یک سیستم تهویه مطبوع یا یک سیستم تهویه مطبوع مستقل برای یک خانه یا ساختمان، ایجاد سرما، تهویه و کنترل رطوبت را فراهم می‌آورد.

یک سیستم هوای مطبوع از سه بخش اساسی هوا، سرد کننده آب و خنک کننده آب تشکیل شده است . طراحی های سنتی باعث می شد سیستم از نظر ابعادی بزرگ باشد و به منظور اثر خنک کنندگی مناسب حجم زیادی را اشغال نماید. این مورد نه تنها هزینه اولیه را افزایش میدهد بلکه باعث میشود تا سیستم در وضعیت بار کم به عملکرد خود ادامه بدهد. در بسیاری از سیستم های تهویه هوا به وضعیت پارامتر های کنترلی توجهی نمی کنند که باعث میشود، سیستم برای زمان طولانی در وضعیت نامناسبی کار کند که عامل اصلی عدم مصرف بهینه انرژی میباشد. ظرفیت سیستم تهویه ممکن است مناسب فضای کاری برای عملکرد بهینه و رضایت بخش نباشد. به دلیل عدم استفاده از تجهزات مناسب ممکن است انرژی مصرفی از بین برود.

در این شرایط گروه اتوماسیون صنعتی دلتا با ارائه سیستم تهویه مطبوع با مصرف بهینه انرژی با استفاده از کنترل کننده منطقی برنامه پذیر و درایو های کنترل دور موتور که به طورخاص برای سیستم های با کاربرد پمپ و فن با توان متوسط و بالا طراحی شده است گامی مؤثر در جهت مصرف بهینه انرژی برداشته است .

این تجهیزات میتوانند برای کاربرد های تهویه هوا و برج های خنک کننده و سرد کننده و سیستم های ذخیره یخ به منظور تشخیص تغییرات دما و رطوبت و عملکرد کنترلی مناسب بر اساس نیاز مشتری به کمترین مصرف انرژی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

خوانده شده : 859 بار آخرین بروزرسانی در تاریخ : یکشنبه, 11 آذر 1397

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :19
این هفته :108
این ماه :535

سیستم اطلاع رسانی

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ما،از جدیدترین اطلاعات،اخبار و تغییرات در صنعت برق مطلع شوید.

ارتباط با ما

آدرس:قم،خیابان شهید کیوانفر، کوچه 14 ، پلاک 242

0912 153 2052

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

درباره ما

گروه مهندسی کنترل صنعت بینا در زمینه اتوماسیون صنعتی ، اتاق تمیز (clean room) ، ابزار دقیق ، طراحی و ساخت تابلو های کنترل و فرمان ، طراحی و ساخت ست های آموزشی و... فعالیت می نماید.

 

گروه مهندسی کنترل صنعت بینا