سنسور فشار

این سنسورهای فشار در حقیقت از یک سنسور حساس از نوع استرین گیج ساخته شده که به کمک مدار الکترونیکی از نوع پل وتسون میتواند مقادیر نیروی وارد شده بر سنسور را به صورت پارامتر الکتریکی و با اسکیل و کالیبره مناسب به فشار نشان دهد .

سنسورهای دیجیتال امکانات بیشتری به اپراتور از لحاظ تغییر واحدهای ، یا ثبت مقادیر ماکزیمم و مینیمم در حافظه داخلی و همچنین امکان کالیبره کردن آسان میدهند . از معایب آنها میتوان به این نکته اشاره کرد که برای اپراتور گیجهای آنالوگ ملموس تر بوده و برای مقایسه بصری بین مقادیر راحت تر است .سنسور های دیجیتال نسبتا شبیه به سنسورهای آنالوگ به نظر میرسد با این تفاوت که به شما امکان اندازه گیری فشار را با قابلیت و دقت باالتر میدهند . اپراتور به راحتی با فشار باتن های روی دستگاه میتوانید رنجهای فشار را تغییر دهید یا دستگاه را کالیبره نماید . در مدلهای پیشرفته تر امکان ذخیره اطالعات فشاری و همچنین قابلیت کالیبراسیون در نظر گرفته شده است . در مواردی که دقت باال مورد نیاز باشد این سنسورها جایگزین مناسبی برای گیج های فشار آنالوگ میباشند . در بعضی مدلهای این فشارسنجها عالوه بر نمایش مقدار فشار شما میتوانید به عنوان پرشر سوئیچ و یا حتی پرشر ترانسمیتر از دستگاه استفاده نمائید . در خرید این تجیهزات بایستی به نکات زیر توجه نمود.


سنسور فشار آنالوگ

سنسور فشارآنالوگ از قدیمی ترین ابزار دقیق رایج در صنایع جهت نشان دادن مقدار فشار میباشد که هنوز به لحاظ محبوبتی و قیمت مناسبی که دارد از پر مصرف ترین تجهیزات جهت نمایش فشار میباشد . این تجهیزات که از مکانیزم مکانیکی بوردون تیوب یا دیافراگی و در بعضی موارد بیلوز المنت استفاده میکند با تغییر حالتی که المنت اندازه گیر در اثر فشار پیدا میکند و انتقال این تغییر حالت به یک عقربه که بر حسب فشار بر روی یک صفحه کالیبره شده است به سادگی مقادیر فشار در در گستره ای وسیع حتی تا 1000 بار اندازه گیری میکنند .جهت به کار گیری این تجهیزات به موارد زیر بایستی توجه کرد: 1- رنج مورد نظر سنسور فشار

2- قطر صفحه نمایش

3- نوع و سایز کانکشن

4- دقت سنسور

5- جنس سنسور فشارکه معموال استیل یا برنجی است

6 -افقی یا عمودی بودن نصب سنسور


ترانسمیتر فشار

 

ترانسمیتر یا منتقل کننده فشار یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات و اداوات ابزار دقیق در کنترل و مانیتورینگ پروسه های مختلف صنعتی است . این ابزار عالوه بر این که در کنترل فشار و نمایش مقادیر آن کاربرد دارد میتواند به عنوان ترانسمیتر مقادیر سطح مایعات در مخازن و همچنین در مدلهای دیفرنیسیالی که همان ترانسمیتر اختالف فشار نام دارد در مانیتورینگ و کنترل فلو به کار آید .این تجهیزات در مدلهای قلمی ارزان قیمت و همچنین نمونه های اسمارت با پروتکل هارت و یا پروفیباس ارائه میگردند . ترانسمیتر فشار از مکانیزمهای مختلفی برای اندازه گیری دقیق فشار استفاده میکند که در دیتا شیب و یا اطالعات فنی تجهیز به آن اشاره گردیده است که البته در بشتر مدلهای از نوع استرین گیج در المان سنسور ترانسمیتر استفاده میگردد.

مورد دیگر دقت این تجیزات است که در مدلهای معمولی تا نیم درصد و در ترانسمیترهای پیشرفته و یا آزمایشگاهی دقیق تا بیست و پنج صدم درصد و یا باالتر میرسد . در انتخاب این ابزار بایستی به موارد زیر توجه کرد :

1- دقت ترانسمیتر

2- نسبی یا مطلق بودن فشار

3- رنج فشار یا محدوده اندازه گیری

4- نوع خروجی مورد نیاز ترانسمیتر

5- نوع خورندگی ماده در ارتباط با سنسور


کنترلر فشار یا پرشر سوئیچ

پرشر سوئچ یا کنترلر فشار جهت تنظیم فشار مخازن یا جلوگیری از افزایش فشار در محیطهای تحت فشار در صنعت کاربرد فراوان دارد . معموال پرشر سوئیچها به صورت مکانیکی و نظیر فشار سنجها با مکانیزمهای بوردون یا دیافراگم و بلوز در نقطه ست پوینت یا تنظیم یه رله را فعال نموده و با فرمان کنتاکت خود در خروجی به عنوان یک کنترلر On و Offعمل میکند. در نمونه های دیجیتال و الکترونیکی به جای بوردن یا دیافراگم از استرین گیج استفاده و در خروجی معموال از ترانزیستور به صورت PNP و یا NPN استفاده میگردد . در نمونه های پیشرفته تر خروجی 4 تا 20 میلی آمپر و نشاندهنده نیز دارند
در انتخاب یک پرشر سوئیچ بایستی موارد زیر را در نظر داشت:

1- رنج کاری و نقطه تنظیم

2- حداکثر فشار قابل تحمل کنترلر فشار

3- قابل استفاده در محیط های انفجاری وIP پرشر سوئیچ

4- نحوه اتصال و کانکشن کنترلر فشار

5- دقت و تکرار پذیری کنترل فشار


کالیبراتور فشار

 

کالیبراتور های فشار نظیر کالیبرتورهای دما جهت کنترل صحت عملکرد تجهیزات اندازه گیری فشار و اطمینان از عملکرد آنها استفاده میگردند . کالیبراتورهای فشار به صورت دیجیتال و آنالوگ و با توجه به دستی یا میزی بودن ، دقت و ... دسته بندی میگردند . کالیبراتور های دستی به کمک پمپ دستی و گیج فشار دقیقی که به تست گیج معرفند به شما این امکان را میدهند که در هر جای سایت که اراده میکنید گیج مشکوک را تست کنید و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. برخی از این نمونه های کالیبراتور هند هلد تا تا 700 بار را میتوانند اندازه گیری کنند . نمونه ها دیگر به صورت میزی میباشندکه معرف ترین آنها دد ویت تستر میباشد که معموال برای اندازه گیری فشار باال مورد استفاده میگیرد .

در انتخاب این تجهیزات به موارد زیر توجه کنید:

1- رنج فشاری

2- هیدرولیک یا پنوماتیک بودن تجهیز

3- دقت دستگاه و تست گیج

4-دستی بودن یا میزی بودن تجهیز

خوانده شده : 635 بار آخرین بروزرسانی در تاریخ : یکشنبه, 11 آذر 1397

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :31
بازدید دیروز :19
این هفته :132
این ماه :559

سیستم اطلاع رسانی

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ما،از جدیدترین اطلاعات،اخبار و تغییرات در صنعت برق مطلع شوید.

ارتباط با ما

آدرس:قم،خیابان شهید کیوانفر، کوچه 14 ، پلاک 242

0912 153 2052

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

درباره ما

گروه مهندسی کنترل صنعت بینا در زمینه اتوماسیون صنعتی ، اتاق تمیز (clean room) ، ابزار دقیق ، طراحی و ساخت تابلو های کنترل و فرمان ، طراحی و ساخت ست های آموزشی و... فعالیت می نماید.

 

گروه مهندسی کنترل صنعت بینا